الثلاثاء، 31 مارس 2020

آلان تيورنج Alan Turing رائد علوم الحاسب والذكاء الاصطناعي

آلان تيورنج Alan Turing رائد علوم الحاسب والذكاء الاصطناعي

آلان تيورنج Alan Turing رائد علوم الحاسب والذكاء الاصطناعي



السلام عليكم، مرحبا بكم مجددا متتبعي مدونة chaouachiinformatique في هذا الشرح التقني الجديد الذي سنشارك معكم من خلاله


آلان تيورنج Alan Turing رائد علوم الحاسب والذكاء الاصطناعي ومصمم ال Turing machine اللي تعتبر الأب الروحي للكمبيوتر.
وقعت تحت ايدي محاضرة ألقاها سنة 1947 في تجمع لندن لعلماء الرياضيات بيشرح فيها نظرته لما أسماه Electronic Digital Computer Machine اللي كان مجرد نموذج بيتنفذ.
1- اتكلم عن أهمية التحول من الكمبيوتر ال analog إلى الكمبيوتر ال digital. وإن التحول لل digital هيخليك تعبر عن الأرقام مهما كان طولها! وده هيساعد في دقة الحسابات.
2- اتكلم عن ال digital computers انها مش هتكون محددة بحل مشاكل معينة، على عكس ال analog. وإنها هتكون قادرة على حل معادلات تفاضل جزئية ومعادلات متعددة الحدود وأي معادلة حسابية. لاحظ هنا إنه بيتكلم مع رياضيين عن حاجات تبدو كأحلام وقتها.
3- قال إن ال digital computer هيكون قادر يؤدي اي مهمة الإنسان بيعملها في واحد على 10,000 من الوقت.
4- اتكلم عن احتياجه لل RAM (اللي وقتها مكنتش موجودة). لما قال إنه محتاج وسيلة تخزين تسمح له ي Access أي مكان فيها (مش sequential) في اقل وقت (على عكس ال tapes وقتها).
5- كان مصر إن التحدي الأكبر هو في اختراع large memory تقدر المكنة تستخدمها إثناء الحسابات، وإن ده أهم بكتير من إني أقدر اعمل عملية ضرب بسرعة. ده لو احنا عايزين الكمبيوتر يحل مسائل معقدة (على عكس السائد وقتها من اعتبار وسائل التخزين مجرد طريقة لإدخال وإخراج وحفظ البيانات).
6- كان مبهر لما قال إن تصميمه هيؤدي في النهاية ل Universal Machine تقدر تعمل اللي بتعمله اي مكنة تانية (مش مجرد حسابات رياضية) عن طريق إعطاءها تعليمات لكل خطوة (وده أساسيات ال programming).
7- وضع أول تقسيم للكمبيوتر ل 4 أجزاء: Memory - Control - Arithmetic Part - Input & Output
8- اتكلم إننا ممكن نتواصل مع الكمبيوتر عن طريق Phone Lines تساعدنا نديله تعليمات ونستقبل منه نتائج، وبالتالي أكتر من شخص يقدروا يشتركوا في استخدامه!
9- قال إن اللي هيشتغلوا مع الكمبيوتر هيكونوا واحد من اتنين: Masters or Servants. (وفي وصف ال masters هو بيتكلم عن ال developers في عصرنا الحالي). وقال إن ال servants المسئولين عن الإدخال والإخراج هيختفوا يوما ما لما المكنة تقدر تعمل كل حاجة هما بيعملوها.
10- كان سابق عصره لما توقع إن المكنة هيكون لها sensing organs (أعضاء إحساس) و mechanical limbs (أطراف)!
11- حتى ال masters توقع إن المكنة هتعمل شغلهم يوماً ما، وتوقع خطورة ده في المستقبل وان ال masters هيعترضوا لما يلاقوا المكنة بتسرق شغلهم.
12- توقع إن الكمبيوتر هيكون قادر على التعامل مع المنطق والفلسفة وهيبدأ يكون عنده حس فكاهة، والتواصل معاه هيكون باستخدام لغات طبيعية ومش بس instructions!!
13- لما الكمبيوتر يتطور ويقدر يعمل كل اللي بنعمله، الإنسان هيوصل لمرحلة يتساءل، إيه اللي ممكن يعمله جديد؟
14- الكمبيوتر بعد فترة هيبقى قادر يعلم نفسه بنفسه، ونشوف مظاهر للذكاء!
15- الكمبيوتر هيكون قادر يبرمج نفسه ويغير في ال instructions للوصول لنتائج افضل.
16- كلمة Act as a Machine اللي بنقولها على شخص غير قابل للتكيف، هتكون غلط. لإن ال Machine هتبقى adaptable لدرجة شبيهة بالبشر الحقيقيين.
17- وأخيراً.. قبل ظهور كلمة developer or programmer وصف اللي هيشتغلوا مع الكمبيوتر بمصطلح عظيم لما قال علينا إننا هنكون: Mathematicians of Ability
ده تلخيص لأجزاء من المحاضرة، لكنها مبهرة في كل سطر فيها.

قبل أن ترحل عن هذه التدوينة لا تنسى الاشتراك بقناتنا على اليوتيوب.عبر الضغط على زر الاشتراك والانضمام الى أزيد من 9200مشترك عبر صفحتنا

على الفيس بوك،   الصفحة الثانية  خاصة بالهاتف الجوال

موقع المدونة 

  chaouachiinformatique

لينك المحاضره : 

https://www.vordenker.de/downloads/turing-vorlesung.pdf



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

بحث هذه المدونة الإلكترونية

جميع حقوق التأليف محفوضة 2017. يتم التشغيل بواسطة Blogger.

بحث هذه المدونة الإلكترونية

المساهمون

 بدأت مايكروسفت في العمل على إطلاق دعم نطام آيوس لتوفير خاصية ربط الهاتف لجميع مستخدمي ويندوز 11    تتوقع الشركة أن يحصل الجميع على الوصول ب...

جميع الحقوق محفوظة ل CHAOUACHI INFORMATIQUE 2018
سياسة الخصوصية